"Και στο λήσταρχο ψωμί και στ' απόσπασμα χαμπέρι! "

Τρίτη, 2 Ιουλίου 2013

ΚΙΑΦΑ



5 Μάη 1849
"...Ατένιζα τις περίεργες και αθόρυβες για μένα σιλουέτες, φωτισμένες από το φως του φεγγαριού, που σβήνει σε ασημί γύρω από τα επιβλητικά βουνά.
Για χρόνια, εκείνοι οι λόφοι σπάνια είχαν πάψει ν’ ακούνε τις κραυγές των εχθρών, την απελπισία και την αγωνία. Τώρα όλα είναι σιωπηλά, όπως οι ηθοποιοί σ’ αυτό το φοβερό δράμα.

Μερικές μόνο σκηνές μπορούν να αναπαρασταθούν στη μνήμη μου, με την αγριάδα του κάστρου της Κιάφας και, μ’ εξαίρεση την έρημο του Σινά δεν έχω δει πουθενά κανένα μέρος πιο γλαφυρό και παράξενο!"  Edward Lear Ημερολόγια ενός Τοπιογράφου στην Αλβανία κλπ.

(Υδατογραφία και gouache* 16Χ 25 εκ. ενυπόγραφο.
Ashmolean Museum Οξφόρδη.
Σε: Φ.Μ. Τσιγκάκου, Ανακαλύπτοντας την Ελλάδα, Ζωγράφοι και περιηγητές του 19ου αιώνα
Εκδοτική Αθηνών, 1981, σ. 87.)

*Τέχνη της ζωγραφικής που βασίζεται στη χρήση κόλλας και αδιαφανών χρωμάτων πάνω σε χαρτί ή χαρτόνι. Στεγνώνει εύκολα, αλλά έχει το μειονέκτημα ότι με την εξάτμιση του νερού οι χρωματικοί τόνοι γίνονται ανοιχτότεροι. Είναι εύχρηστη και μοιάζει με την ελαιογραφία. Η τεχνική της είναι τελείως διαφορετική από την υδατογραφία, που για να πετύχει ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις αφήνει να διακρίνεται λευκό χαρτί, επειδή η γκουάς έχει τη δυνατότητα επανειλημμένων επικαλύψεων όπως η ελαιογραφία. Χρησιμοποιείται συχνά με την υδατογραφία (ακουαρέλα) για να ενισχύσει τους χρωματικούς τόνους της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: