Κάτω από τη Βρυσέλλα, εκεί που είναι σήμερα
η καινούρια γέφυρα, υπήρχε κάποτε ένα πορθμείο,
μια ξύλινη κατασκευή (λούντρα)
που κουβαλούσε ζώα, ανθρώπους,
αλλά και αυτοκίνητα στην άλλη όχθη.
Καραβοκύρης- περατάρης, ήταν
ο Βασίλης Τσιάμης από τη Σαγιάδα.
Η φωτογραφία είναι του Σπύρου Μελετζή
και τραβήχτηκε το 1937.
(Αρχείο Τ.Ε.Δ.Κ. ν. Θεσπρωτίας)
Μερικά χρόνια πριν ο Γ. Βουγίδης έγραφε στη
"ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ" του:
(αρ.3, 15-1-1931, σ.3)
Αργότερα στον πόλεμο οι Ιταλοί κατασκεύασαν ξύλινη γέφυρα
για να περάσουν το στρατό τους.
Η απελευθέρωση όμως βρήκε πάλι την περιοχή χωρίς γεφύρι!
Αυτή τη φορά ο Γ. Βουγίδης τάψαλε στους αρμόδιους
από άλλο πόστο, μια κι οι Αλβανοτσάμηδες
του είχαν κάψει το τυπογραφείο!
(Θεσπρωτικα Νεα 1-2-1947)
Ο Γ. Βουγίδης στο άρθρο του
χρησιμοποίησε μια παλιότερη φωτογραφία αρχείου
του Πλεσιβιτσιώτη Γεράσιμου Μίχα.
Φαίνεται το στρατιωτικό φυλάκιο στη δεξιά όχθη του ποταμού
(από τη μεριά της Βρυσέλλας)
Η φωτογραφία είναι παλιότερη από εκείνη του Μελετζή
αν κρίνουμε από το δρόμο
που στη φωτογραφία του Μίχα δεν υπάρχει.
Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε από ένα Τούρκο (το 1938).
Τον αρχιφωτογράφο του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ!
Τώρα πως έφτασε ο Αλί Σαμί Βέη στον Καλαμά
είναι μια ολόκληρη ιστορία...
(Η φωτογραφία είναι από το αρχείο του
ιστορικού της φωτογραφίας Άλκη Ξανθάκη.)
Αν δεν είχε τσιγκουνευτεί ο Ξανθάκης
και μούστελνε τη φωτογραφία σε μεγαλύτερη ανάλυση
ίσως να ξεχωρίζαμε αν είναι η ΝΑΥΣΙΚΑ του Β. Τσιάμη
αυτή η λούντρα.
Για την ώρα υποθέτω ότι βλέπουμε την αριστερή όχθη
του Καλαμά, προς τη Βάρφανη (Παραπόταμο).
2 σχόλια:
Eμένα μου έχουν πει ότι την πρώτη γέφυρα την έφτιαξαν οι Ιταλοί το 1940, ήταν στρατιωτική, την οποία οι Ελληνες αντικατέστησαν με μιά αγγλική στρατιωτική γέφυρα το 1955, η οποία υπάρχει ακόμα και σήμερα κάτω από τον δρόμο γέφυρα που περνάει τον Καλαμά.
Δημητρης
Δημήτρη όντως οι Ιταλοί έφτιαξαν μια γέφυρα στο μέρος εκείνο την οποία κατέστρεψαν οι Έλληνες. Η γέφυρα τύπου Μπέλεϊ (θα γράψω αρκετά γι αυτή)
στήθηκε αργότερα κι υπάρχει ακόμα.
Δημοσίευση σχολίου