" Φάμανε το βόιδι και ποστάσαμαν στη νουρά. " "

Παρασκευή 26 Ιουνίου 2009

αρχοντικό

Ένα από τα πολλά αρχοντικά που υπήρχαν στην Καταβόθρα.
(Το μεγαλύτερο ήταν των Τσαπαραίων αλλά το γκρέμισαν).
Δυο λαοί που έζησαν αιώνες μαζί
(τα περί εξαλβανισμένων ...Ελλήνων ανήκουν στο χώρο της
επιστημονικής...φαντασίας)
κατάφεραν στο τέλος να βγάλουν ο ένας τα μάτια του άλλου
και σήμερα τα ερείπια των σπιτιών της Καταβόθρας
μοιάζουν τόσο μ' εκείνα της παλιάς Σαγιάδας...
Οι μόνοι που χαίρονται είναι οι παλληκαράδες
και των δυο πλευρών, αυτοί που ονειρεύονται καινούριο αίμα!
(Φυσικά όχι το δικό τους).

Ο σημερινός ιδιοκτήτης του σπιτιού έγραψε το ΠΩΛΕΙΤΑΙ
με μπλε γράμματα πάνω στα ερείπια.

4 σχόλια:

Thomas Ginis είπε...

Ο Ιωαννης Τσαπαρης ηταν εξισλαμισμενος Ελληνας.
Πουλησε ομως την πατριδα και την θρησκεια για αγαδιλικια και τσιφλικια. Τα σαραγια που εχτισε τα πληρωσαν με αιμα οι Ελληνες τοτε. Αυτους ειχε σκλαβους. Κυριε Πασιακο δεν μας τα λες καλα.

Μιχάλης Γ.Πασιάκος είπε...

Κ.Γκίνη, είστε σίγουρος ότι οι Τσαπαραίοι ήταν Έλληνες; Και τί ακριβώς σήμαινε Έλληνας εκείνη τη δύσκολη εποχή της Οθωμανικής κυριαρχίας; Τί σήμαινε τότε πατρίδα;
(Τη θρησκεία σίγουρα την πούλησαν οι εξισλαμισμένοι αρβανίτες)

Ανώνυμος είπε...

ΣΥΝΘΗΚΗ ΣΟΥΛΙΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΑΔΩΝ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΟΥ. ΠΑΡΓΑ 2 ΙΟΥΛΙΟΥ 1804
Ημεις οι υποκατωθεν υπογργραμμενοι με τον λογον του Οτζακιου μας, και βεβαιωμενοι δια χειρος μας:
ΧΑΣΑΝ ΤΣΑΠΑΡΗΣ: Πρωτον μεν οι ενδοξοτατοι Αγαδες και Μαργαριτιωται, και Καπεταναιοι Σουλιωται οσοι ορκισθηκαμεν αδελφια χωρια απο μιαν πιστιν, να ημαστε στο καλο και στο κακο του εχθρου μας, οπου ο εχθρος μας κατα το παρον ειναι ο Αλη Πασας Βεζυρης, και οποιος αλλος γενη εχθρος μας, να ημαστε και τα δυο μερη ενα και να τον βαρουμεν, και την σημερον οπου κανομεν το γραμμα μας και τον ορκον μας εχομεν αρχη να πολεμησωμεν τον εχθρον μας Αλη Βεζυρη, και ο Θεος να μας βγαλη εμας και ολον το σανζτακι μας ασπροπροσωπους, να γλυτωσωμεν τα μουλκια μας (σημ. τα κτηματα μας), και τα σπητια μας, και την τιμην μας απο αυτον,.....Την Συνθηκη υπογραφουν: Γιακουπ Αγας, Δελη Χασανης, Μουσα Ρουσης, Μπαλιο Χουσος, Τζανος Σπαχης, Μερζταν Χουσης, Σενης του Μουσταφα Αγα. (Ολα Ελληνικα ονοματα)και απο τους Σουλιωτες Καπεταν Δημος Δρακος, Φωτος Τζαβελας, Τουσα Ζερβας, Κιτσος Μποτσαρης και Γκογκα Δαγλης. Οι Τσαπαραιοι λοιπον ηταν Ελληνες μεχρι το 1811 που τελικα υποταχθηκαν στον Αλη Πασα, αφου ειχαν μηνει τελευταιοι κα μονοι χωρις βοηθεια απο αλλους πασαδες της περιοχης και τους Βενετους. Στο ερωτημα τι σημαινε Ελληνας εκεινη την εποχη ? To 1818 που ο Θεοδωρος Κολοκοτρωνης βγηκε στην Σπλαντζα (Αμουδια) συναντηθηκε με τους Τσαπαραιους και τους Σουλιωτες καθως και με τους Σενιτσιωτες για τον κοινο αγωνα της ελευθεριας της πατριδας. Ο Τσαπαρης ομως δεν μπορουσε να βοηθησει φανερα διοτι ο Αλης του κρατουσε τον γιο του ομηρο στα Γιαννενα. Ο Γερος του Μορια λοιπον γνωριζε οτι ηταν Ελληνες οι Τσαπαραιοι, μονο η θρησκεια τους χωριζε. Απο το 1811 που υποταχθηκαν ολοι οι Αγαδες της περιοχης μας στον Αλη αρχισαν και τα πραγματικα δεινα για τον τοπο μας. Σημερα εμεις οι Θεσπρωτοι γενικα δεν φοβομαστε τους μουσουλμανους Θυαμουριωτες (Τσαμηδες)οσο για τον Ζερβα, (με αυτα που βλεπω σημερα) ειχε απολυτο δικιο.

Μιχάλης Γ.Πασιάκος είπε...

Γιακουπ Αγας, Δελη Χασανης, Μουσα Ρουσης, Μπαλιο Χουσος, Τζανος Σπαχης, Μερζταν Χουσης, Σενης του Μουσταφα Αγα. (Ολα Ελληνικα ονοματα;)Μπορείς να μου το εξηγήσεις λίγο;
Οι Τσάμηδες Θυαμουριώτες;
Ώστε έφτανε ο Θύαμις ως την Παραμυθιά και το Μαργαρίτι; Συνέχιζε και στην πεδιάδα του Αχέροντα; Ενδιαφέρον!
Κι ως πότε άντεξε η ονομασία Θύαμις;
Για πες μου...
Φαντάζομαι ότι όπως δικαιολογείς το Ζέρβα θα δικαιολογείς και τον Κεμάλ έτσι; Γιατί το μαχαίρι στη γενοκτονία δεν έχει χρώμα.