" Φάμανε το βόιδι και ποστάσαμαν στη νουρά. " "

Παρασκευή 7 Αυγούστου 2009

Ν.Οικονομόπουλος συνέχεια

Ο φίλος Χρήστος Καπλάνης. έγραψε στο ιστολόγιό του,
ότι ο Ν. Οικονομόπουλος
τάραξε τα λιμνάζοντα νερά του Κ.Ι.ΜΕ.ΘΕ.
Διαφωνώ Χρήστο με τη διατύπωση.
Τα νερά της Θεσπρωτίας και της Ελλάδας είναι λιμνάζοντα.
Κι η γνώμη του Οικονομόπουλου μετράει,
γι αυτό και τον φέραμε άλλωστε!
Φυσικά υπάρχουν και οι διαφωνίες.
Όπως αυτές που εκφράστηκαν μέσα στην αίθουσα.
Η τέχνη έχει πολλές ερμηνείες.
Αλλά ότι ο Μελετζής και ο Μπαλάφας δεν έκαναν τέχνη,
αλλά απλή αποτύπωση της ιστορικής στιγμής,
είναι μια τραβηγμένη άποψη...
Όσο για τη Βούλα Παπαϊωάννου που ο Οικονομόπουλος θεωρεί
καλύτερη
μη ξεχνάμε πως παρουσίασε την ιδανική Ελλάδα
στο LA GRECE a ciel ouvert.
Προσωπικά εγώ προτιμώ την ξεχασμένη Έλλη Παπαδημητρίου.

6 σχόλια:

Χρήστος Καπλάνης είπε...

Αγαπητέ Μιχάλη,
Εκ των προτέρων θέλω να δηλώσω ότι όποια αντιπαράθεση εκδηλώνεται μεταξύ μας έχει κοινή αφετηρία. Το καλό του τόπου όπως ο καθένας το εννοεί. Και αυτό πιστεύω είναι το ποιο σημαντικό. Διαφορετικές απόψεις και γνώμες είναι φυσιολογικό να υπάρχουν.
Το ότι εκφράστηκαν στο ΚΙΜΕΘΕδ διαφορετικές γνώμες από τις επικρατούσες το θεωρώ εξίσου σημαντικό γιατί το θεωρώ μια νησίδα πολιτισμού και όπως γνωρίζεις πολύ καλά κάθε άλλο παρά αμέτοχος ήμουν στην προσπάθεια κάποιων σκοταδιστών να το κλείσουν.

Βέβαια στο τι είναι τέχνη και τι δεν είναι, τι είναι λαϊκισμός στη φωτογραφία, και άλλα συναφή θέματα, πιστεύω ότι απλώνεται πεδίο δόξης λαμπρό στο ΚΙΜΕΘΕ να τα αναδείξει.

Θέλω να Πιστεύω ότι η πρόσκληση στο παγκόσμιου φήμης φωτογράφου Νίκου Οικονομόπουλου είχε ως στόχο να διαταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα όχι του ΚΙΜΕΘΕ που κατά ποιητική υπέρβαση χρησιμοποίησα αλλά της γενικής αντίληψη που έχουν ορισμένοι κρατικιστές στο τόπο μας περί διαφημιστικής φωτογραφίας.


Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το ΚΙΜΕΘΕ έχει ουσιαστικό ρόλο στο Φιλιατι.

Ανώνυμος είπε...

Η πρόσκληση που σαν "ΑΠΕΙΡΟΣ" και "ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ απευθύναμε στον ΝΙΚΟ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟ για εκδήλωση στο ΚΙΜΕΘΕ είχε ως κίνητρο τη στήριξη του ΚΙΜΕΘΕ σε μια στιγμή που όλοι όσοι πασχίζουμε για τον πολιτισμό και τη Θεσπρωτία - ο καθένας με τον τρόπο και την άποψή του - νιώθουμε φύσει και θέσει δίπλα του και αλληλέγγυοι μαζί του.

Η κουβέντα που έγινε είχε κάτι από τη ζωντάνια των συμμετεχόντων και των απόψεών τους. Ίσως η εμμονή σε κάποιες διαρκείς επαναφορές να μην βοήθησε να είναι περισσότερο γόνιμη αλλά σίγουρα ήταν πολύ πιο ουσιαστική από πολλές θεματικά ανάλογες αλλού και άλλοτε. Το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης βιντεσκοπήθηκε και, ίσως, κάποια στιγμή βρεθεί τρόπος να τη δούνε και όσοι δεν μπόρεσαν να είναι μαζί μας στο Φιλιάτι. Κι αυτό γιατί τα θέματα που μας απασχόλησαν - η φωτογραφία σαν αναπαράσταση και σαν τέχνη, σαν εμπόρευμα και σαν μήνυμα, η θέση της φωτογραφίας στα ΜΜΕ και τη διαφήμιση- έχουν σίγουρα γενικότερη αξία και θα μας απασχολήσουν ξανά και αλλιώς κι ελπίζω περισσότερους.


Άπειρος

Ανώνυμος είπε...

Η πρόσκληση προς τον κ. Οικονομόπουλο ήταν και είναι ωραία ιδέα. Παρόλα αυτά, σαν οικοδεσπότες, θα έπρεπε να σκεφτούμε δυο φορές πριν την απευθύνουμε γιατί τελικά τον προσβάλαμε τον κ. Οικονομόπουλο και δεν τον τιμήσαμε.
Σε έναν παγκοσμίου φήμης φωτογράφο όπως αυτόν δεν αρμόζει να κάνει έκθεση στο ΚΙΜΕΘΕ εκτός -όπως είπε ο ίδιος- αν γίνει κρυφά. Άλλωστε όπως συμπλήρωσε δεν μας συμφέρει. Και επιβεβαίωσε αυτό που όλοι υποψιαζόμασταν ότι η τέχνη -μιας και μιλάμε για καλλιτεχνική και όχι διαφημιστική φωτογραφία- είναι τελικά ένα άθλημα πολύ ακριβό.

Ευτυχώς δεν συμμερίζονται όλοι αυτήν την άποψη και κέντρα όπως το ΚΙΜΕΘΕ που προβάλλουν -όχι διαφημιστικά- τέχνη για όλους, εξακολουθούν να υπάρχουν.

Αναστασία Σμυρόγλου

Ανώνυμος είπε...

Αναστασία, έχοντας απευθύνει την πρόσκληση για την εκδήλωση στον Νίκο Οικονομόπουλο, κουβεντιάζοντας και τις επόμενες μέρες μαζί του - μιας και συνταξίδεψε με το ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ ως το τέλος του- δεν αποκόμισα την αίσθηση ότι ένιωσε προσβεβλημένος από την εκδήλωση στο Φιλιάτι. Κι από ό,τι κατάλαβα, δεν ήρθε για να τιμηθεί αλλά για να ανταποκριθεί σε κάλεσμα φίλων παλιών για γνωριμία με το έργο του ΚΙΜΕΘΕ και, ίσως, και με νέους φίλους. Τιμώντας, παράλληλα, με την παρουσία του την έκθεση φωτογραφιών του ενός άλλου κορυφαίου, του Σπύρου Μελετζή. Εξάλλου, στη συζήτησή μας δεν νομίζω ότι έμεινε ως απόγευση κάποια προσβολή όσο οι σκέψεις, οι ιδέες καθώς και η κρίση όλων μας από τα λεγόμενά μας.

Αυτό που ανέφερε ο Νίκος σε σχέση με ενδεχόμενη διοργάνωση έκθεσης φωτογραφίας του ίδιου στο ΚΙΜΕΘΕ (κάτι που πρότεινα πριν την εκδήλωση και κουβεντιάσαμε με τον Μιχάλη) ήταν οι δεσμεύσεις του που απορρέουν από τη συνεργασία του με το πρακτορείο MAGNUM που ουσιαστικά ορίζει το πλαίσιο έκθεσης έργων των φωτογράφων που συνεργάζονται μαζί του. Το MAGNUM, διεθνές πρακτορείο κορυφαίων φωτογράφων, όντως δεν προσφέρεται για τη διαφημιστική φωτογραφία κι ακριβώς για αυτό προσπαθεί να διαφυλάξει ένα πλαίσιο σεβασμού στα έργα των μελών του απέναντι στις νόρμες της. Προσπαθεί να προστατεύσει αυτό που εσύ ονομάζεις "καλλιτεχνική φωτογραφία" απέναντι στους αγοραίους, άκρατους, κρατούντες νόμους των μεγάλων ειδησεογραφικών πρακτορείων, των τηλεοπτικών καναλιών και της διαφήμισης. Ίσως, δίχως ένα τέτοιο πλαίσιο κάποιοι από αυτούς τους φωτογράφους να αδυνατούσαν να βιοπορίζονται εκφραζόμενοι μέσα από την τέχνη τους και να έθεταν εαυτό ως λάφυρο κι ενέχυρο στην παμφάγα βιομηχανία της εικόνας. Και κάτι τέτοιο, πέρα από τους ίδιους αφορά και την τέχνη της φωτογραφίας στο σύγχρονο κόσμο.

Η ιδέα, πάντως, της έκθεσης φωτογραφίας του ΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ δεν ήταν μια κουβέντα καφενείου (είδος ενδημικό και στα μέρη μας) αλλά από αυτές που, αφού εκτιμούμε ότι αξίζει να γίνει, θα γίνει. Με την ιδια λογική που άξιζε κι έγινε το ΚΙΜΕΘΕ, με την ίδια λογική που άξιζε κι εδώ και έντεκα χρόνια ταξιδεύει το ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ. Με τη δύναμη της θέλησης που γίνεται πράξη.

Καλοκαίρι του 2010 (νάμαστε καλά...), η "ΑΠΕΙΡΟΣ" και το ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ θα συνταξιδέψουν με έργα του ΝΙΚΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ, προτείνοντας κι ελπίζοντας το ΚΙΜΕΘΕ στο χώρο του να στεγάσει τον κύριο σταθμό του ταξιδιού.

Και τότε να δεις κουβέντες!
Με τέτοιο αμφότερο, ασίγαστο πάθος από τώρα τις προσμένω...


ΑΠΕΙΡΟΣ

Αλέξανδρος Λ.

Ανώνυμος είπε...

Σε μια διαδικασία ανταλλαγής μηνυμάτων πολλές φορές ο δέκτης δεν λαμβάνει αυτό που στέλνει ο πομπός. Θέλω να πιστεύω πως και σε αυτή την περίπτωση απλά δεν υπήρχε η καλύτερη επικοινωνία και από τις δύο πλευρές.

Οφείλω λοιπόν να διευκρινίσω, πως όταν λέω πρόσκληση, εννοώ την πρόσκληση που έγινε στο τέλος της εκδήλωσης στο ΚΙΜΕΘΕ για μελλοντική προσωπική έκθεση του κ. Οικονομόπουλου και όχι την πρόσκληση που του έκανες Αλέξανδρε για να επισκεφτεί την έκθεση του Μελετζή. Βέβαια είναι αξιοπερίεργο το ότι μπερδεύτηκες μιας και σε εσένα απάντησε πως η έκθεση μπορεί να γίνει μόνο κρυφά και πως αν τελικά γίνει, δεν θα μας συμφέρει. Επομένως, το θέμα της τιμής και της προσβολής, όπως καταλαβαίνεις, ακόμα με προβληματίζει.
Όσο για τη δέσμευση που έχει ο κ. Οικονομόπουλος με το πρακτορείο Magnum, μπορώ μόνο να φανταστώ την αυστηρότητα της και να συμφωνήσω. Δεν έχω αμφιβολία πως και το ΚΙΜΕΘΕ στηρίζει αυτή την άποψη και σίγουρα δεν συμπεριλαμβάνεται στην βιομηχανία των ΜΜΕ που τόσο καλά περιέγραψες.
Ελπίζω να το καταλάβει αυτό ο κ. Οικονομόπουλος όπως και το πρακτορείο του και το καλοκαίρι του 2010 να έχει την έκβαση που περιμένεις. Και σίγουρα η κουβέντα μπορεί να συνεχιστεί τότε.

Αναστασία Σμυρόγλου

Κίτσος είπε...

Έχω την εντύπωση ότι οι δυο παραπάνω τσακώνονται σε ξένο ...αχυρώνα. Ερμηνεύουν και οι δυο τον κ. Οικονομόπουλο ανάλογα με τις επιδιώξεις τους.

Είναι εμφανές ότι ο κ.Λ. προσπαθεί να παρατείνει το κύκλο ζωής ενός προϊόντος που ίδιος εμπορεύεται. Το πολυφωνικό με αυτή τη μορφή δυστυχώς δεν πουλάει πια. Ήδη από το 5ο χρόνο τα σημάδια της κόπωσης ήταν εμφανή. Η εμμονή το κ. Λ. να διατηρήσει εν ζωή ένα κλινικά νεκρό προϊόν τον οδηγεί σε διάφορους αποτυχημένους πειραματισμούς. Ίσως στην περίπτωση του κ. Οικονομόπουλου ο κ. Λ. να ποντάρισε περισσότερο στο συναίσθημα και λιγότερο στη λογική.

Η κ. Σμυρόγλου από πλευρά της εμφανίστηκε αδικαιολόγητα αλαζονική. (Άραγε από πηγάζει αυτή η αλαζονεία;). Προφανώς σκέφτηκε ότι κοντράροντας ένα μεγάλο φωτογράφο αναρριχάται στο ίδιο επίπεδο. Το νεαρό της ηλικίας της θα μπορούσε να ήταν ένα ελαφρυντικό στις άστοχες διαπιστώσεις της αν στη συνέχεια δεν απαιτούσε αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του...MAGNUM.
Μένω σε αυτές τις πρώτες διαπιστώσεις θεωρώντας ότι θα ήταν σοφό να ακούσομε και τις απόψεις του ίδιου του κ. Οικονομόπουλου.
Θα συμφωνούσε άραγε με αυτά τα καραγκιοζιλίκια που κάποιοι θέλουν να τα αποκαλούν έκθεση φωτογραφίας; Τι είδους τέχνη εκφράζουν τα τυπωμένα πανιά που ανεμίζουν υπό μορφή λαβάρου τις νυχτερινές ώρες σε πλατείες ως ντεκόρ σε τουρκομπαρόκ πολιτιστικές εκδηλώσεις που ο κ. Λ. επικροτεί με άφθονα μπράβο κάνοντας μας γνωστό κάθε φορά και ένα διαφορετικό νησί του αιγαίου που έχει επιλέξει ως τόπο των διακοπών του;